התנהגות צרכנית – אני יודע מה עשית בקיץ האחרון
אם פעם כולנו חששנו מ"האח הגדול" של ג'ורג' אורוול – זה שמביט בנו מלמעלה, מרגל, עוקב ואוסף עלינו מידע שרירותי, נראה שבשנים האחרונות "אחים גדולים" החלו לצוץ מאחורי כל פינה ומתחת לכל שיח רענן. לא משנה אם מדובר בסלולרי שלנו, שתמיד משדר ושולח מידע, כרטיסי האשראי שלנו שעוקבים היטב אחר הרגלי הצריכה שלנו ואפילו חברות הכבלים והלווין שיודעות בדיוק איזה תכנים אנו נוהגים לצרוך ומתי, במאה ה21, כך מסתבר, אי אפשר יותר להיעלם מהרדאר.
אם אתם צרכנים קבועים ופעילים של רשתות חברתיות בטח כבר שמתם לב לא פעם לצירופי המקרים האלה בהם אתם מחפשים משהו בגוגל, משוחחים על איזה שירות עם חבר או נכנסים לחנות בקניון ומיד לאחר מכן מתחילים לקבל פרסומות מותאמות אישית שמופיעות לכם בפיד הפרטי באותה הרשת. כאילו העובדים של אותן רשתות מאזינים ומנטרים אתכם בכל רגע נתון ואז, ובמהירות שיא, מספקים לכם את הפתרון שלדעתם ידבר אליכם ויגרום לכם לפתוח את הארנק, ותאמינו או לא – הדברים האלה לא קורים סתם.
בכל פעם שאתם מגהצים את כרטיס האשראי שלכם הפעולה מתועדת, בדיוק כמו שכל חיפוש שעשיתם בדפדפן נשמר בהיסטוריה של המחשב, ולא רק בו, כך המערכות שסביבנו מלקטות בזו אחר זו כל שבב מידע, קטן ככל שיהיה, ויוצרות יש מאין מאגר עתיר מימדים שמכיר אתכם הרבה יותר טוב מאמא שלכם. בכל טופס דיגיטלי שבו מילאתם את הגובה שלכם, את המשקל, את מידת הנעליים, את ההעדפה המינית, את הסודות הכי כמוסים שלכם ואפילו את מצבכם הרפואי בעצם סיפקתם מידע לגורמים זרים. בתמימות בטח חשבתם שהמידע שהעברתם לא יגיע לידיים זרות אבל לכוחות השוק דרכים מתוחכמות מאין כמותן לאחד, להצליב ולנתח את המאגרים הללו והכל במטרה להעמיק את ידן בתוך הכיס שלכן. קחו לדוגמה את רכישתה של חברת "תן-ביס" הישראלית, תמורת 135 מיליון אירו על ידי TAKEAWAY.COM: המאגר של חברת תן-ביס מכיל כבר היום אוסף נתונים מרשים ביותר על הרגלי התזונה של עשרות אם לא מאות אלפי ישראלים, ואם יגיע לידיים הלא נכונות יכול לשמש ככלי שיווקי רב עוצמה שמכיל הרבה יותר מ"רק" הרגלי התזונה והדיאטה שלכם. בזמן שאתם חושבים שאתם מקבלים הנחות, מבצעים ותעריפים מוזלים בבתי עסק שעיקרם ממכר מזון, ה"אחות הגדולה" עסוקה בליקוט המידע והצלבתו – היא יודעת איפה אתם גרים, מתי אתם רעבים, מה טעים לכם, מה אסור לכם וממה אתם נמנעים ורק תתארו לעצמכם שאת המאגר הזה ימכרו לרשתות שיווק גדולות שיתחילו להמטיר עליכם פרסומות ממוקדות אישית, מבצעים מיוחדים או גרוע מכך – יחשפו את המידע הרגיש ויעשו בו שימוש בלתי הוגן.
למעשה, העסק החל להחמיר כבר בשנת 2004, אז עבר בכנסת החוק שמתיר לחברות מסחריות לאגור את המידע הפיננסי של כל אחד ואחת מהצרכנים שלו ואף להציע אותו למכירה לצרכנים פרטיים ולחברות. שתי החברות הגדולות בתחום הן BDI ודן אנד ברדסטריט וכך, ברגע שאתם באים לשכור דירה, לקחת הלוואה או לקיים קשרים פיננסיים או עסקיים, כל המידע הפיננסי שנאגר עליכם – פשיטות רגל, עיקולים של הוצאה לפועל, צ'קים שחזרו, חשבונות מוגבלים, חובות ואפילו מסגרות האשראי שלכם חשוף לכל המרבה במחיר, וזאת מבלי שבכלל ביקשתם, ידעתם או נתתם על כך את הדעת, ואם הנ"ל הצליח להלחיץ אתכם – תעצרו לרגע ותחשבו על רכיב הג'י.פי.אס שקיים בכל כיס היום, בארץ ובעולם. תוך פחות משנייה ניתן לאתר את מיקומכם המדוייק על הגלובוס ולדעת לאיזה כיוון אתם הולכים, מאיפה באתם וכמה זמן התעכבתם בכל מקום. אם פעם יכולתם להתקשר לבוס ולהגיד לו שאתם לא מרגישים טוב בזמן שהלכתם לים, היום המצב שונה לחלוטין וגם אם לא תעלו תמונה שלכם בבגד ים אוחזים בכוס בירה, עדיין, ה"אח הגדול" יודע בדיוק איפה אתם נמצאים.
לצד כל החדירה לפרטיות והניטור מגיעות גם אפשרויות שיווק מדוייקות המאשפרות בחירת קהלי מטרה מצומצמים, המתאימים בדיוק רב יותר למותג שלכם, וככל שקהל המטרה מדוייק יותר – כך המסר יניע לפעולה וירגש את הלקוח המתעניין ויהפוך אותו ללקוח משלם.
שיווק פרסונלי מצריך מכם יצירתיות מוגברת לצד הבנה ברורה ומדוייקת – מי הצרכן שלכם, מה ההעדפות שלו, מה הם הרגלי הצריכה שלו ואיך הוא מתנהג באופן שוטף, וכך תוכלו להפיק מהקמפיינים שלכם תוצאות מופלאות – גם העלאת המודעות למותג בקרב האנשים שזה באמת מעניין אותם וגם יותר מכירות.